keskiviikko 25. helmikuuta 2015

MM- ja EM-kisat Norjassa!

Kyllä näissä maisemissa kelpasi hiihdellä:D
Hiihtosuunnistuksen aikuisten MM-kisat sekä nuorten MM- ja junioreiden EM-kisat käytiin tänä vuonna Norjan Hamarissa, noin 100 km Oslosta pohjoiseen. Suomen joukkueeseen mahtui neljä SK Vuokselaista, Tuomas Kotro, Marjut Turunen ja me pikkutytöt Liisa ja Roosa. Roosalle EM-kisat olivat ensimmäiset, ja Liisa pääsi mukaan jo kolmatta kertaa.

Nuorten hisumaajoukkueen matka Hamariin alkoi maanantaina. Me lähdimme Imatralta aamukuuden junalla Helsinki-Vantaan lentokentälle ja sieltä lensimme Osloon. Lentokentällä tuli ensimmäinen mutka matkaan ja jouduimme odottelemaan neljä tuntia Itävallan joukkuetta, joka oli tulossa samalla bussilla kanssamme Hamariin. Eipä siinä mitään, juotiin sitten parit Starbucksit odotellessa. Päästiin kuitenkin perille majapaikkaamme Scandic-hotelliin.

Stadionin lippurivistä näki hisun kansainvälisyyden.
Tiistaina pääsimme tutustumaan jo kisapaikkaan ja mallisuunnistuksen kautta kisamaastoon. Mallisuunnistuksessa urasto oli todella mutkikasta ja meno vauhdikasta. Siellä oli myös paljon oikoja, mikä antoi suunnistukseen lisää haastetta. Mallisuunnistuksen perusteella huomasi, että kisoista tulee vaikeat ja erilaiset mihin Suomessa ollaan totuttu. Viimeistään siinä vaiheessa alkoi varmasti kaikkia jännittää tuleva kisaviikko.

17- ja 20-vuotiaiden joukkueen tyttöenergiaa!
Seuraava aamu olikin kisa-aamu ja päästiin tutustumaan Norjan kulttuuriin, jossa ei syödä lounasta, vaan pakataan aamupalalta mukaan omat eväsleivät (ja pari croisanttia ;p). Eka kisa oli siis sprintti (ROOSAN EKA ARVOKISASTARTTI OMG!!!!!), ja kyllä, lähtöviivalla jännitti..! Kuten mallisuunnistuksen jälkeen jo aavisteltiin, kisa oli hankala ja näytti, että suomalaisilla suksi luisti paremmin, kuin ajatus kulki. Parhaaksi sijaksi suomalaisilla jäikin vain neljäs sija.

Torstaina sää oli aivan mahtava ja päästiin hiihtämään pitkämatka, joka starttasi korkealta laskettelukeskuksesta. Tämä kisa oli erilainen kuin sprintti, oli enemmän hiihtoa ja reitinvalintaa, mutta myös haastavia rasteja alussa ja lopussa. Edellisen päivän virheistä viisastuneina Suomen junnut ottivat viisi mitalia, joista yksi oli Liisan Euroopan mestaruus!!!

Perjantaina välipäivänä käytiin tutustumassa Hamariin ja päädyttiin tilaamaan Subwaysta norjalaiseen tapaan. Siinäkin oli omat haasteensa, kun myyjät halusivat puhua meille vain norjaa.. Juuri muuta ei saatukaan välipäivänä tehtyä.

Liisa, Roosa ja Juliaana Näsi. Taustalla mieletön kisasää!
Seuraavana hiihdetty keskimatka oli yhteislähtö ja meidän sarjassa hajonta oli toteutettu perhoslenkkeinä. Tämä matka oli minun (Roosan) suosikkikisa, koska tykkäsin radasta ja suunnistus oli osaltani sujuvaa. Tässä kisassa tein myös parhaan suoritukseni koko viikolta ja olin neljäs. Harmi vaan että Liisan osalta suunnistus ei ollut niin sujuvaa ja yksi rastikin taisi jäädä välistä. Tai no, ei tainnut vaan jäi... :DDDDD

Tarkkana sai olla keskimatkallakin!

Viestipäivänä Roosa hiihti W20 sarjassa Suomen kakkosjoukkueessa toisen osuuden. Kisassa oli ”ränniksi” kutsuttu haastava lasku, joka oli kapea ja jyrkkä sekä siinä oli todella vauhdikas mutka. Muun muassa Roosa katkaisi siinä suksen (R.I.P OW) ruotsalaisen kaaduttua eteen, mutta eipä se haitannut, kun pummia tuli muutenkin. Joukkue sijoittui lopulta neljänneksi. Liisan ankkuroima W17 joukkue olisi hiihtänyt ylivoimaisen voittoajan, mutta harmikseen joukkuekaverin huolimaton leimaus johti hylkäykseen. :(

Kenenkään hymy ei kuitenkaan hyytynyt, sillä illalla oli vielä edessä banketti ja seuraavana päivänä lento kohti kotia! Reissusta jäi kokonaisuudessaan hyvä mieli, vaikka suorituksissa olisi parantamisen varaa jäänytkin. Oli todella hauskaa ja #teamfinland oli mahtava! Että voisihan tämmöisen reissun uudestaankin heittää ensi talvena! Ja kröhöm myös vuonna 2017… ;)